Ako si vyberáme kolegov?

  • Úvod
  • Novinky
  • Ako si vyberáme kolegov?

Ako si vyberáme kolegov?

Netreba opakovať, že ľudia sú najväčšou hodnotou firmy. Špičkové stroje, autá, softvér, budovy, to všetko sa dá kúpiť alebo prenajať. S ľuďmi to také jednoduché nie je. Všade, ale naozaj všade počuť, že na trhu práce nie sú ľudia. Nehovoriac o tých kvalitných. Ako vo väčšine prípadov, sme presvedčení, že všeobecne akceptované tvrdenia nemusia byť pravdivé.

3 dobré správy

Ľudia sú a je ich veľa. A sú medzi nimi aj veľmi kvalitní. Len ich je žalostne málo. Môžeme to vnímať ako problém alebo ako výzvu. Na problém hneď zabudnime a venujme sa len výzve. Prvá super správa je, že na dobrých ľudí neexistujú kvóty. Teda kvalitní ľudia nie sú a nebudú medzi firmy rozdeľovaní proporčne. Druhá dobrá správa je, že talentovaní ľudia nie sú hlúpi a vedia rozpoznať rozdiely medzi firmami. Tretiu dobrú správu možno vnímať ako nespravodlivú, ale určitá firma bude mať vždy vynikajúcich ľudí a iná zas všetkých katastrofálnych. OK, prijímame teda túto “nespravodlivú” súťaž o najlepších ľudí. Ale snažme sa byť len na strane víťazov.

Základ je uvedomiť si, že to, akých kolegov máme je zodpovednosť vedenia firmy. Nie je to vina alebo zásluha nikoho iného. Takto nám hneď dôjde, že to máme v rukách a môžeme na tom pracovať. Ak si povieme, že všetko je zlé, že nie sú ľudia a trh práce sa zbláznil, môžeme pokojne nadávať ďalej a nič sa nezmení. Ale keď už raz prevezmeme zodpovednosť za výsledok, musí padnúť rozhodnutie, že o dobrých ľudí budeme aktívne bojovať. Ale ako na to, čo všetko treba urobiť? Ide len o výšku platov, či je rozhodujúce niečo iné?

5 základných vecí, ktoré u nás naozaj fungujú

Nám sa v personálnej oblasti, najmä v počiatkoch, podarilo urobiť asi všetky možné chyby. Ale nikdy sme sa v tejto sfére neprestali vzdelávať. Učíme sa, čítame, chodíme na školenia, odkukávame od najlepších. Nevieme objektívne posúdiť, ako sme na tom dnes, ale vždy sa budeme snažiť zlepšovať, pretože chceme mať tých najlepších z najlepších. Čas ukáže, ako nám to ide. Neskromne môžeme povedať, že tieto základné veci u nás naozaj fungujú:

  1. Čisté vzťahy sú základ. Za týmto účelom si dávame s kolegami pravidelnú spätnú väzbu, minimálne raz za kvartál. Funguje to tak, že máme celý deň vyhradený na rekapituláciu plnenia vzájomných sľubov, výkonov a cieľov. A nefunguje to len smerom nadriadený – podriadený. Funguje to aj opačne. Vzájomne si pravidelne “nakladáme”. Nie je to ľahké, ale vďaka tomu máme čistý vzduch a dobrú atmosféru.
  2. Jasné pravidlá. U nás každý vie, že za občasné pracovné pochybenia nič nehrozí. No veci ako klamstvo, ohováranie, intrigy a všeobecne správanie v rozpore s firemnými hodnotami, za to vyhadzujeme hneď a bez druhej šance. Každý vie, aké prémie môže dostať a čo všetko preto musí urobiť. Tiež čo treba urobiť pre zvýšenie základnej mzdy a kedy k prehodnoteniu dochádza. Alebo tiež, aké sú možnosti rastu na najbližších 5 rokov a mnoho iného. Jednoducho sa snažíme, aby bolo všetko jasné už vopred.
  3. Všetko zapisujeme. Keď sa s kolegom dohodneme na určitých veciach týkajúcich sa jeho pôsobenia vo firme, zapíšeme si to do špeciálnych spoločne zdieľaných dokumentov. Takto sa nestane, že niekto na niečo zabudne alebo si časom inak vysvetlí. Lebo ak sa niečo dohodne a potom nesplní, je to obrovský problém a riziko narušenia vzájomných vzťahov. Poctivé spoločné zapisovačky všetkého dôležitého toto riziko znižujú.
  4. Musíme dať vedieť o tom, čo a ako robíme. A toto je vec, pre ktorú niektorým kamošom ide na nervy náš Facebook. Prostredníctvom príspevkov, aj banálnych, majú ľudia z vonku možnosť spoznať bežný život v našej firme a môžu si dopredu vytvoriť obraz. Možno aj vďaka tomu nám chodí množstvo životopisov od kvalitných ľudí, a to aj mimo verejných výberových konaní. A toto nás naozaj teší zo všetkého najviac, pretože „vraj nie sú ľudia“.
  5. Vylepšujeme. Aj v personálnej oblasti nás vždy prekvapia problémy, ktoré sme dosiaľ nezažili. V takom prípade je náš prístup jednoduchý: “OK, stalo sa. Poďme hneď identifikovať príčinu a nastaviť systémové opatrenia, ktoré do budúcna opakovaniu problému zabránia.”

A ešte jedna mimoriadne dôležitá vec, ktorú potvrdzujú aj rozsiahle výskumy – zamestnanci opúšťajú manažérov, nie firmy. Inak povedané, vo väčšine prípadov je pre spokojnosť zamestnanca najdôležitejšia odborná a ľudská úroveň najbližšie nadriadeného. Ak je človek vo vynikajúcej firme, ale má za šéfa idiota, spokojný asi nebude. A platí to aj opačne, kedy môže dobrý manažér urobiť pre svojich ľudí vynikajúce pracovné prostredie, a to aj v priemernej firme.

Ako si vybrať zo 120 uchádzačov na jednu pozíciu?

Nedávno sme ukončili výberové konanie na back office manažérku. Prihlásilo sa nám viac ako 120 ľudí. Máme radosť, že medzi nimi boli naozaj veľmi kvalitní uchádzači. Výber bol preto ťažký, ale zaujímavý. Mnoho ľudí sa nás pýta, ako vyberáme ľudí, čo je dôležité, čo si všímame. Keď som sa nad tým zamyslel, je toho dosť veľa a systém je už premakaný, preto si zaslúži viac pozornosti. Takže o tomto ešte napíšeme v niektorom z budúcich blogov.

Dnes môžeme povedať, že sme hrdí na to, akých kolegov máme. Teší nás, že sú s nami a že sa stotožnili s firemnými hodnotami. Všetko stojí len na nich. Z tohto dôvodu budeme aj naďalej robiť všetko preto, aby sa naši terajší a aj budúci kolegovia u nás mali dobre.

Dajte nám určite vedieť!

Ak by ste mali záujem u nás robiť alebo ak viete o niekom, kto by sa nám hodil, určite nám dajte vedieť na kariera@buknalaurincik.sk. Radi sa stretneme s potenciálnymi uchádzačmi aj mimo otvorených výberových konaní, pretože šťastie praje pripraveným a jeden nikdy nevie.

Chcete dostávať novinky z nášho blogu?

Zanechajte nám Váš e-mail a získajte novinky zo sveta nehnuteľností, aktuality z našej spoločnosti atď.

Newsletter zasielame raz mesačne a kedykoľvek je možné sa z odberu odhlásiť

Send this to a friend